Batteriskiller Fra Victron med to eller 3 batteritilkoblinger, som fungerer som vanlige diodeskillere, men med veldig lavt spenningsfall. Brukes f.eks. til å skille startbatteri og forbruksbatteri. Batteriskilleren vil sørge for at begge bankene får lading samtidig, og vil forhindre strømgjennomgang mellom batteriene, slik at f.eks. startbatteriet ikke tømmes.
Lavt spenningstap
I motsetning til tradisjonelle diodeskillere, er spenningstapet gjennom Argo FET svært lavt. Ved lave strømgjennomganger vil spenningstapet være mindre enn 0,02V, og nesten ikke målbart. Ved høyere strømmer vil spenningstapet maks ligge på rundt 0,1V. Det er dermed ikke noe behov for å justere ladespenningen på f.eks. dynamo for å få ideell ladespenning.
Parallell lading
Batteriskilleren vil prioritere begge batteri/banker likt, og vil forhindre at strømmer kan gå mellom batteribankene, samt at det ikke kan trekkes strøm ut gjennom "Input" tilkoblingen.
Energize utgang
Argo FET isolatoren har en egen utgang for å forsyne lader eller dynamo med en strømregulert returspenning. Dette gjør det mulig å benytte ladere og dynamo som må ha strøm fra batteribanken for å fungere, når alle batterier er koblet på den "andre siden" av batteriskilleren.
Kan benyttes fra dynamo eller batterilader (med 1-utgang) til å forsyne 2- eller 3 batteribanker, f.eks til start og forbruk i båt.
Argofet serien har meget lite spenningsfall som sikrer optimal lading uten at man trenger å kompensere for dette på ladeutstyr.
Har du diodeskiller i dag så vil du få bedre lading og mindre varmeutvikling i motorrommet med Argofet batteriskiller. Varme er det samme som tapt lading.
- Spenningsfall under 0,02V ved lave strømmer
- Spenningsfall maks 0,1V ved høyere strømmer
- Maks ladestrøm 200A
- Maks dynamostørrelse 200A
- B+ utgang til dynamo
- Tilkobling M8 bolter
- Dimensjon 200x120x65mm
- Vekt 1,4kg